De toekomst van de luchtvaart: tijd voor Europese actie

Geschreven door

Geplaatst op 01-07-2019

Elektrisch vliegen komt steeds dichterbij, zo bleek tijdens de grote Parijse luchtvaarttentoonstelling afgelopen maand. Zo vliegen er straks korte vluchten naar de Orkney-eilanden volledig op een elektrische motor. Ook in Canada zullen de eerste elektrische vliegtuigen binnenkort de lucht in gaan.

Tot nu toe gaat het nog om kleine vliegtuigen en over korte afstanden. De batterijen die nodig zijn voor elektrisch vliegen zijn momenteel namelijk nog erg zwaar, wat het moeilijk maakt om grote vliegtuigen lang in de lucht te houden. Toch kunnen de resultaten tot nu toe revolutionair genoemd worden: enkele jaren geleden dachten veel experts nog dat elektrisch vliegen onmogelijk was.

Nu is het tijd om door te pakken met elektrisch vliegen. Dit is nodig om de klimaatdoelstellingen die internationaal gesteld zijn te halen. De Europese Unie zou hierin een voortrekkersrol moeten spelen. Europa is met 1.1 biljoen vluchten per jaar verantwoordelijk voor 26% van het marktaandeel in de wereldwijde luchtvaart, terwijl slechts zo’n 10% van de wereldbevolking in Europa woont. Buiten dat we een van de grootste vervuilers zijn wereldwijd leent Europa zich ook goed voor elektrisch vliegen. Na Azië zijn we het dichtstbevolkte continent ter wereld. Daarbij zijn we een continent van kleine landen, dus worden er veel korte afstandsvluchten gevlogen binnen Europa. Een veel besproken probleem is dat mensen nu vaak liever het vliegtuig van Amsterdam naar Berlijn of Parijs nemen dan de trein, omdat dit goedkoper en sneller is. Dit soort korte afstanden kunnen in de nabije toekomst al elektrisch gevlogen worden.

De vraag is natuurlijk hoe we deze omslag nu verder moeten maken. Hier zou de Europese Unie moeten inspringen. Om elektrisch vliegen aantrekkelijk te maken moeten er twee dingen gebeuren: vliegen met kerosine moet minder aantrekkelijk worden en investeren elektrisch vliegen moet aantrekkelijker worden. De Europese Unie zou daarom accijns moeten heffen op kerosine. Hier lijkt steeds meer animo voor te zijn. Zo heeft recent de Nederlandse staatssecretaris Snel van Financiën zich uitgesproken voor een dergelijke Europese belasting. Het geld dat hiermee opgehaald wordt, kan de EU investeren om Europese bedrijven te stimuleren om elektrisch te vliegen. Daarnaast zou de EU kunnen investeren in hybride vluchten, waar recent ook steeds meer mee wordt geëxperimenteerd. Door de belasting op kerosine zou dit voor luchtvaartmaatschappijen een aantrekkelijke middenweg kunnen vormen.

Als de Europese Unie nu inspringt, kunnen we internationaal een voorloper worden met elektrisch vliegen. Behalve de milieuwinst, zal dit financieel ook aantrekkelijk zijn. We kunnen straks onze technologische kennis op dit gebied kunnen exporteren om zo het verduurzamen van de luchtvaartmaatschappij internationaal te stimuleren. De droom van elektrisch vliegen ligt binnen handbereik. Als we nu doorpakken, kunnen we de omslag maken van topvervuiler naar voorloper op het gebied van duurzaamheid.

Bronnen:

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/elektrische-vliegtuigen-stelen-de-show-in-parijs~b20b944b/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2Fhttps://www.iata.org/pressroom/pr/Pages/2018-09-06-01.aspx

Afbeelding: Pexels

Lasse van den Dikkenberg

Mijn politieke interesse begon met vrijwilligers werk voor Amnesty International. Het bijwonen van, en flyeren voor, demonstraties maakte dat ik mij steeds meer begon te interesseren voor de politiek. Ik begon met het schrijven van opiniestukken onder andere op www.joop.nl. Ik merk dat de Europese Unie van rechts, maar ook vanuit links steeds zwaarder onder vuur ligt. Via WEurope wil ik schrijven over politieke kwesties vanuit een Europees perspectief.

Duurzaamheid

Meer over Duurzaamheid